Informatie Woningen

INFORMATIE VOOR ONZE HUURDERS

Meest gestelde vragen
Hier kunt u alle veel gestelde vragen met betrekking tot uw huurcontract, administratie en het onderhoud voor uw woning of bedrijfspand vinden. Staat uw vraag hier niet tussen? Wij helpen u graag verder. U kunt contact opnemen via het contactformulier. Heeft u een service of reparatieverzoek klik dan op de button servicemelder.

Woningen – huurovereenkomst

Geïnteresseerd in een woning?

Bent u geïnteresseerd in een van de woonruimtes in beheer bij RHS Real Estate? Laat het ons weten door een e-mail te sturen aan vgm@raadhuisstaete.nl. Wij werken niet met wachtlijsten, maar met aanvraagformulieren. Als u interesse heeft in een woning dan kunt u zich via dit aanvraagformulier inschrijven als geïnteresseerde. Dit is gratis en hieraan zijn geen voorwaarden verbonden. Op het moment dat er een woning beschikbaar komt, zal RHS Real Estate beoordelen wie van de geïnteresseerden het best past bij de vrijgekomen woning. Waar mogelijk zullen wij contact opnemen voor een bezichtiging.

Aanvraagformulier huurwoningen
Vereiste documenten aanhuur woning

Inschrijving bij de gemeente

Als u een nieuwe woning heeft gevonden, dient u zich in te schrijven bij de gemeente waarin deze woning is gelegen. Door de inschrijving wordt u geregistreerd in de basisadministratie van de betreffende gemeente. U dient de verhuizing door te geven binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen nadat uw adres is gewijzigd.

Huurovereenkomst opzeggen

Indien u de huur van uw woning wilt opzeggen, verzoeken wij u het formulier voor huuropzegging geheel in te vullen en te voorzien van datum en handtekening. Indien u samen huurt, dient u ook beiden het formulier te ondertekenen. Houdt daarbij rekening met de opzegtermijn zoals vastgelegd in uw huurovereenkomst, vaak is dit één volledige kalendermaand. Deze opzegtermijn gaat in op de 1e van de eerstvolgende maand.

Stap 1.
De huur kunt u opzeggen via het formulier voor huuropzegging. Het formulier kunt u invullen en opsturen naar info@rhs.nl of per post naar:

RHS Asset & Vastgoedmanagement B.V.
Stationsstraat 2
3851 NH Ermelo

Stap 2.
Binnen enkele werkdagen ontvangt u van ons de bevestiging van de huuropzegging op het door u opgegeven e-mailadres. Indien de huuropzegging niet akkoord wordt bevonden, krijgt u hier uiteraard ook bericht van.

Stap 3.
Naar aanleiding van uw huuropzegging bellen wij u om een voorinspectie in te plannen. Deze inspectie gebeurt vaak als u zelf nog woonachtig bent in de woning.

Tijdens deze inspectie zal onze medewerker samen met u een ronde doen door de woning en aangeven wat er eventueel verwijdert of aangepast dient te worden. Indien er goederen (bijvoorbeeld; vloeren, raambekleding etc.) zijn die eventueel ter overname aan de nieuwe huurder kunnen worden aangeboden, zullen wij dit ook aangeven.

Let op: zaken ter overname aanbieden kan alleen als u toestemming geeft om uw gegevens te delen met de opvolgend huurder. Hiervoor kunt u het overdrachtsformulier downloaden dat door beide huurders ondertekend dient te worden. Dit formulier dient aanwezig te zijn bij de eindinspectie.

Stap 4.
De eindinspectie én sleuteloverdracht van uw woning vindt in overleg met u plaats op de eerste of laatste werkdag van de maand. Tijdens de eindinspectie voeren wij nogmaals een inspectie uit van de woning. Hierbij dient de woning conform de afspraken correct overgedragen te worden.

Stap 5.
Als de woning in goede staat is opgeleverd, er geen betalingsachterstanden zijn en er geen verdere afspraken zijn gemaakt met onze medewerker, ontvangt u de borg zo spoedig mogelijk retour op het bij ons bekende bankrekeningnummer.

Huuropzeggingsformulier

Huurovereenkomst vroegtijdig beëindigen

Het opzeggen van een huurovereenkomst gedurende de overeengekomen huurperiode is alleen mogelijk na toestemming van uw verhuurder. Indien u een dergelijk verzoek wilt indienen, kunt u het formulier voor huuropzegging invullen en per e-mail versturen naar vgm@raadhuisstaete.nl.

Aan het voortijdig beëindigen van de huurovereenkomst zijn kosten verbonden die voor rekening van de vertrekkende huurder komen. Indien u schriftelijk akkoord gaat met deze kosten kunt u de woning mogelijk, na toestemming van de verhuurder, eerder verlaten indien er een nieuwe huurder is gevonden voor de woning.

Huuropzeggingsformulier

Heeft een overlijden plaatsgevonden?

Indien uw partner / medehuurder is overleden, dient u dit aan te laten passen in uw dossier. Hiervoor vragen wij u de overlijdensakte op te sturen naar vgm@raadhuisstaete.nl zodat u correct aangesproken wordt bij opvolgende communicatie.

Indien de contactgegevens gewijzigd dienen te worden, kunt u dit uiteraard meteen doorgeven. Als uw situatie afwijkt, adviseren wij u om rechtstreeks contact op te nemen per mail (vgm@raadhuisstaete.nl) of telefonisch via 0341-411900.

Verhuurdersverklaring aanvragen

Een verhuurdersverklaring is een schriftelijk formulier dat over uw huurgedrag gaat. Dit formulier kunt u aanvragen als u de woning wilt verlaten. In deze verklaring geven wij de volgende punten aan:

– De hoogte van uw huidige huur;
– Of u een huurachterstand heeft;
– Of u afgelopen periode tijdig aan u financiële verplichtingen heeft voldaan;
– Overige zaken zoals eventuele veroorzaakte overlast aan omwonenden.

De verhuurdersverklaring vraagt u aan via vgm@raadhuisstaete.nl. Geef hierbij duidelijk aan om welk adres en huisnummer het gaat. Binnen enkele werkdagen ontvangt u van ons de verklaring. Ter bescherming van uw privacy sturen wij de verhuurdersverklaring alleen toe aan de bij ons bekende contactgegevens.

Zaken ter overname aanbieden

Heeft u de huurovereenkomst opgezegd en zijn er zaken die u ter overname wilt aanbieden? Lees dan verder.

Goederen die u kunt aanbieden zijn bijvoorbeeld een parketvloer of raambekleding, maar dit kan ook om kleinere zaken gaan zoals een spiegel of een kapstok. In het overnamerapport, hieronder te downloaden, kunt u de goederen / zaken benoemen die u graag wilt overdragen aan de opvolgend huurder. Verhuurder is hierin geen partij.

Zowel de vertrekkende huurder en de opvolgend huurder dienen dit formulier te ondertekenen. De vertrekkende huurder heeft de verantwoordelijkheid dat dit formulier aanwezig is tijdens de eindinspectie.

Overnamerapport

Woningen – financieel

Wanneer moet de maandelijkse huur worden voldaan?

De huur moet op de eerste dag van de maand op het aangegeven rekeningnummer zijn bijgeschreven.

Waarborgsom retour

Als de woning in goede staat is opgeleverd, er geen huurachterstand is en er geen verdere afspraken zijn gemaakt met onze medewerker tijdens de eindinspectie, ontvangt u de waarborgsom zo spoedig mogelijk retour op het bij ons bekende bankrekeningnummer.

Woningen – onderhoud

Welk onderhoud komt voor rekening van huurder?

Voor rekening van de huurder komen kleine onderhoudswerkzaamheden, reparaties en vervangingen die voortkomen uit normaal gebruik van uw huurwoning. Deze reparaties zijn wettelijk vastgelegd in het Koninklijk Besluit kleine herstellingen van 8 april 2003, gebaseerd op grond van artikel 240 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (kleine herstellingen). Dit bestand kunt u hieronder downloaden.

Let op: in sommige gevallen zijn hierover afwijkende afspraken gemaakt in uw huurovereenkomst.

Besluit kleine herstellingen

CV zelf bijvullen of ontluchten

Heeft u een CV-ketel in uw woning? Om storingen te voorkomen dient u periodiek de waterdruk in het systeem te controleren. De meter zit vaak nabij de CV-ketel en moet tussen de 1.0 en 2.0 BAR aangeven. Zodra de druk te laag is, is het van belang dat u het systeem bijvult zodat er geen storing wordt veroorzaakt.

Wordt uw verwarming niet (volledig) warm? Grote kans dat de radiatoren ontlucht moeten worden. Dit is een eenvoudige klus die u gemakkelijk zelf kunt uitvoeren. Download het onderstaande informatieblad voor de instructie.

Komt u er niet uit of is er wat anders aan de hand, dan kunt u contact met ons opnemen via vgm@raadhuisstaete.nl of via0341-411900.

Infoblad zelf CV bijvullen en ontluchten

Hoe kan ik mijn woning correct ventileren?

Het kan voorkomen dat u last heeft van vocht in huis. Vaak wordt gedacht dat vochtoverlast van buiten komt. In dergelijke gevallen heeft men het vaak over “optrekkend vocht” of “doorslaande muren”. In de praktijk blijkt echter dat dit vocht vooral vanuit de woning zelf komt. Het meeste vocht is zogenaamd “leefvocht”. Door mensen, huisdieren en planten maar ook door activiteiten zoals koken en het drogen van de was kan er per dag tussen de 10 en 15 liter water in de vorm van waterdamp in huis komen.

Het blijft daarom belangrijk dat u de woning voldoende ventileert. Doe dit in ieder geval in ruimtes waar permanent mensen aanwezig zijn, zoals de woonkamer. Maak hiervoor gebruik van de mechanische ventilatie en/of de ventilatieopeningen bij de ramen. Daarnaast is het belangrijk om ruimtes waar veel vocht wordt geproduceerd en waar niet permanent mensen aanwezig zijn ook te luchten. Dit geldt o.a. voor de slaapkamers, de badkamer en eventueel een ruimte waar was hangt te drogen. Dit luchten kunt u doen door het raam gedurende een half uur open te zetten.

Infoblad ventileren

Hoe kan ik het beste schimmels verwijderen?

Vochtige lucht in uw woning is slecht voor uw gezondheid en ongunstig voor uw portemonnee. Onvoldoende ventilatie veroorzaakt namelijk schimmels en huisstofmijt, dit kan leiden tot gezondheidsklachten. In veel gevallen zijn deze klachten moeilijk te herleiden. Ook veroorzaakt het meer gevoeligheid in geval van astma en allergieën. Bovendien kost het verwarmen van vochtige lucht meer energie dan het verwarmen van droge lucht, wat hogere energiekosten met zich meebrengt. Genoeg redenen dus om uw huis goed te ventileren!

Infoblad schimmels verwijderen

Mijn toilet blijft doorlopen, hoe kan ik dit verhelpen?

Een doorlopend toilet is een onnodige verspilling van kostbaar drinkwater en geeft een vervelend geluid. Gelukkig is het herstellen van een doorlopend toilet een vrij eenvoudig klusje dat u zelf kunt uitvoeren.

De oorzaak van een doorlopend toilet betreft meestal het niet goed functioneren van een onderdeel van het binnenwerk van uw stortbak. Dit kan zijn: de vlotter, het vlotterkraantje, de stelschroef of het bodemventiel. Dit kan veroorzaakt zijn door een verkeerde plaatsing, een verkeerde afstelling, een defect, vuil, kalkaanslag of slijtage. De exacte mechaniek kan per toilet verschillen, maar over het algemeen werken ze hetzelfde.

Infoblad herstel doorlopend toilet

Geef een reactie